رادیاتور

تولید انواع رادیاتور پنلی ،پره ای و ...

رادیاتور

تولید انواع رادیاتور پنلی ،پره ای و ...

  • ۰
  • ۰

سختی گیر رزینی

سختی گیر چیست؟

سختی گیر چه کاربردهایی دارد ؟

سختی گیر یا نرم کننده آب در حقیقت یک سیستم تصفیه می باشد برای حذف غلظت های بالای کلسیم و منیزیم و دیگر املاح آب که باعث ایجاد سختی آب می شود . در زمان عبور آب از داخل سختی گیر مواد معدنی موجود در آب فیلتر شده و آبی نرم و بدون سختی در لوله ها جریان می یابد .

شاید تا بحال به این موضوع توجه کردید که چرا دوش حمام ، شیرهای آب آشامیدنی ، آبگرمکن و پکیج ها دچاررسوب گرفتگی می شوند ؟ آیا این امر موجب اتلاف انرژی و ازبین رفتن این وسایل نمی گردد ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت ، برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و عدم رسوب پذیری اینگونه وسایل نیاز به  نصب سختی گیرمی باشد . سختی گیر می تواند ازاین هدر رفت و آسیب پیشگیری کند و کمک زیادی را به اقتصاد خانواده نماید . سختی آب سبب ایجاد رسوب در سیستم لوله کشی منزل شده که نتیجه آن گرفتگی لوله‌ها و کاهش فشار آب است . سختی آب همچنین سبب کاهش چشمگیر طول عمر وسایلی نظیر ماشین لباسشویی ، ماشین ظرفشویی ، دستگاه‌های قهوه‌ساز و نیز یخ‌ساز می‌شود . مشکلات ایجاد شده در اثر سختی آب با افزایش درجه حرارت آب بیشتر بروز پیدا می‌کنند . هرچه درجه حرارت آب بیشتر باشد ، رسوبات ناشی از کلسیم و منیزیم موجود در آب بیشتر می‌شوند .

بدون سیستم سختی‌گیر ، ماشین لباسشویی برای از بین بردن لکه لباس‌ها نیاز به مواد شوینده بیشتری دارد . ظروف شسته‌شده توسط ماشین ظرفشویی همواره لکه دارند . دوش حمام رسوب گرفته و شامپو و صابون به سختی در آب حل می‌شوند . استحمام با آب سخت سبب خارش و خشکی پوست و همچنین ریزش مو می‌شود . مشکلات ناشی از آب سخت بسیار فراوانند که برای حل آنها نیاز به صرف وقت و هزینه‌های بسیارزیادی است ؛ اما بهترین راه برای مقابله با آن استفاده از سیستم‌های سختی‌گیر آب است . نصب سیستم سختی گیر از بروز خیلی از این مشکلات جلوگیری نمود و باعث افزایش عمر مفید این وسایل شود . با توجه به افزایش هزینه های جانبی خانواده ها و تورم های موجود شاید بتوان با استفاده از بهترین روشها ( از قبیل نصب سختی گیر ) در ورودی آب منزل ، جلوی خیلی از هزینه ها رو گرفت .

سختی گیر رزینی چیست ؟

سختی گیر های رزینی پرکاربردترین و رایج ترین نوع دستگاه سختی گیر در بازار هستند . این سیستمها را به نام های سختی گیر مکانیکی یا تبادل یونی و همچنین رسوب گیر رزینی نیز می شناسند . از املاح موجود در آب بیشتر کلسیم و منیزیم باعث تشکیل رسوب و باعث گرفتگی در تاسیسات و دستگاه های مختلف می شوند .

راه حل این است که این مواد معدنی از آب گرفته شود و یا اجازه ته نشین شدن به آنها داده نشود . این کار با استفاده از دستگاه سختی گیر رزینی و فرآیند تبادل یونی و برخی از روش های دیگر قابل اجرا است .

سختی گیرهای رزینی برای نرم کردن آب از تبادل یونی استفاده می کنند . این دستگاه ها در واقع اقدام به تعویض یون های منیزیم و کلسیم موجود در آب با سایر یون ها می کنند . برای مثال سدیم را به پتاسیم تبدیل می کنند . این یون های مبدل به شکل نمک سدیم یا پتاسیم در مخزن مبدل یونی افزوده می شوند . این موضوع باعث می شود که املاح موجود در آب خاصیت رسوب کنندگی خود را از دست بدهند و آب سخت به آب نرم تبدیل شود .

رزین چیست و کاربرد آن در دستگاه سختی گیر چگونه است ؟

رزین نوعی ترشح هیدرو کربنی است که از گیاه به دست می آید . معمولاً رزین را از صمغ کاج مخروطی می گیرند .

این صمغ خواص شیمیایی زیادی دارد و در موارد تولیدی زیادی مانند : تولید جلا دهنده ها ، لاک و ... کاربرد دارد . 

در سختی گیرها رزین همان دانه های معمول پتاسیم و سدیم هستند ، که با عبور آب از آنها سختی آب با تبدیل محلول ها از بین می رود .

برای بالا بردن کارایی رزین باید هر از چند گاهی سیستم بک واش یا سیستم شستشوی معکوس شود . یعنی پس از مدتی که خاصیت رزین کم می شود و سدیم و پتاسیم خود را از دست می دهد ، آن را روی آب شوری قرار می دهند تا احیا شود یا خاصیت آن مجدداً بر گردد .

بنابراین در تمامی سختی گیرهای رزینی واجب است که برنامه شستشو و یا احیا تعریف شود ، هر چند در نمونه های جدید سختی گیر ، این کار بصورت اتوماتیک انجام می شود .

سپس آب استفاده شده به لوله کشی فاضلاب هدایت می شود . معمولاً توصیه می شود هر 10 سال یک بار رزین تعویض شود ، هر چند رزین با کیفیت تا 15 سال هم جوابگو است.

به دلیل وابستگی زیاد سختی گیرهای رزینی به نمک ، از سه نوع نمک برای بهبود عملکرد این سختی گیرها در ساخت آنها استفاده می شود .

سنگ نمک

سنگ نمک بصورت یک ماده طبیعی در همه جای زمین یافت می شود و معمولاً با حفاری های معدنی از دل زمین بیرون آورده می شود .

این ماده بین 98 تا 99 درصد کلرید سدیم دارد ، که بین 0.5 تا 1.5 درصد از آن به دلیل سولفات کلسیم در آب حل نمی شوند .

نمک خورشیدی

نمک های خورشیدی با تبخیر آب دریا در مقابل خورشید به دست می آیند . نمک خورشیدی 85 درصد کلرید سدیم دارد و حدود 0.03 درصد از آن در آب حل نمی شود .

نمک های ورقه ای و یا کریستالی که در بازار به فروش می رسند ، از این نوع هستند .

نمک تبخیری

نمک های تبخیری با تبخیر محلول آب و سنگ نمک تولید می شوند . کلرید سدیم این نوع نمک بین 99.6 درصد تا 99.9 درصد است .

هر گاه از سنگ نمک برای تولید سختی گیر رزینی استفاده شده باشد باید در دوره های کوتاه مدت تری شستشوی رزین ها انجام شود .

زیرا مواد نامحلول موجود در سنگ نمک بیشتر از دو نوع نمک دیگر است . سپس نمک های خورشیدی و در نهایت نمک های تبخیری در دوره های بلند مدت تری نیاز به شستشو دارند .   

اینکه از چه نوع نمکی برای تولید سختی گیر رزینی استفاده شود و چه مقدار نمک استفاده شود ، در تعیین دوره های زمانی پاک سازی و طراحی سختی گیر اهمیت زیادی دارد .

معمولاً ترکیب انواع نمک برای ساخت سختی گیر رزینی مشکلی ایجاد نمی کند ، اما اگر برای سختی گیر آب های خاص ، این سختی گیرها را تهیه می کنید ، باید به این موضوع دقت داشته باشید .

توجه : در زمان احیا سختی گیر ، نمک به مخزن تزریق یا اضافه می شود . هر چه میزان احیا سختی گیر بیشتر ، نمک هم باید بیشتر باشد .

معمولا توصیه می شود ماهیانه یک بار سختی گیر بررسی شود . برای داشتن آب نرم با کیفیت باید همیشه حداقل نیمی از کل میزان مورد نیاز نمک در مخزن موجود باشد .

مشخصات سختی گیر رزینی

  1. جنس بدنه سختی گیر از فلز یا استیل و یا فایبرگلاس می باشد .
  2. رزین کاتیونی و رزین آنیونی
  3. مجهز به شیر سلوولو اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک جهت Back Wash
  4. حداقل فشار کاری در سختی گیر 2 اتمسفر و حداکثر 5 اتمسفر
  5. دارای دریچه منهول برای بازید
  6. دارای مخزن آب نمک از جنس پلی اتیلن
  7. یک لایه سنگ سیلیس و یک لایه رزین
  8. لوله ها و رایزر ها از جنس گالوانیزه یا PVC


مزایای استفاده از سختی گیر

  1. آب نرم شده  بواسطه سختی گیر ، عمر مفید تجهیزات و وسایلی مانند لوله ها و لوازم خانگی را طولانی می کند .
  2. آب نرم شده باعث می شود صابون ها و مواد شوینده به طور موثرتری عمل کنند .
  3. آب نرم شده برای پوست و موی بعضی از افراد بهتر است . 
  4. سختی‌گیر باعث صرفه جویی در هزینه و انرژی می شود .    

معایب نصب سختی گیر

  1. سختی‌گیر کلسیم و منیزیم را از آب خارج می کند و همین ممکن است برای برخی افراد که به مکمل غذایی نیاز دارند ، مضر باشد .
  2. دستگاه زود به زود نیاز به سرویس دهی دارد و اگر از سرویس کردن و تعمیر به موقع آن غافل شوید ، آسیب می بیند و آب را نرم نمی کند .
  3. آب نرم شده حاوی مقدار کمی سدیم است که می تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم های گوارشی شود .
  4. سختی‌گیر در از بین بردن کلسیم و منیزیم عالی است ، اما نمی تواند سایر مواد معدنی و گازهایی که در آب وجود دارد را از بین ببرد .

از سختی‌گیر دربسیاری از صنایع استفاده می شود من جمله :

  1.  چرم سازی
  2. نساجی
  3.  قالیشویی
  4.  رنگرزی
  5.  لاستیک سازی
  6. لبنیات
  7.  ساختمان سازی
  8.  بتن ریزی
  9.  صنایع غذایی
  10.  نفت ، گاز و پتروشیمی

انواع سختی گیر

سختی گیر رزینی

فیلتر کربن

دستگاه اسمز معکوس

سختی گیر مغناطیسی

سختی گیر الکترونیکی

قیمت دستگاه سختی گیر

 برای تعیین قیمت سختی گیر عواملی چند ، تاثیرگذارند که اشاره به آن می تواند کمک مهمی در انتخاب سختی گیر به  مشتری نماید  . اولین فاکتور حجم مورد نیاز است . تعداد دفعاتی که در روز سیستم بکواش می گردد ، جنس بدنه (فایبرگلاس ، استیل یا گالوانیزه) ، اتوماتیک یا غیر اتوماتیک بودن شیرها ، نوع رزین مورد استفاده درون سیستم تصفیه آب همگی در تعیین قیمت نهایی تاثیر خواهند داشت .

محاسبه ظرفیت سختی گیر رزینی 

برای به دست آوردن ظرفیت سختی گیر به سه پارامتر کلی سختی کل آب ، دبی آب مصرفی و مدت زمان کارکرد دستگاه  نیاز داریم . عوامل دیگری نیز در تعیین ظرفیت سختی گیر رزینی تاثیر گذار می باشند . مانند نوع سطح جاذب جامد ، جنس رزین تبادل کننده ، میزان زمان تماس برای احیاء جنس ماده تبادل کننده ، کیفیت آب و مقدار مواد احیاء کننده .

طبق فرمول زیر ظرفیت سختی گیر رزینی تایین می گردد .

ظرفیت سختی گیر رزینی (گرین) = (رزینی گیر سختی از آب گذر میزان * گیر سختی دستگاه به سخت آب ورودی * 24 * 60) / 17.1

میزان گذر آب از سختی گیر رزینی بر حسب GPM و ورودی آب سخت به دستگاه سختی گیر بر حسب PPM می باشد .

فرایند شستشو و احیاء رزین دستگاه سختی گیر

برای احیا نمودن رزین ، طی فرایندی یون های سدیم موجود در محلول آب نمک جایگزین یون های کلسیم و منیزیم شده و رزین داخل مخزن دستگاه سختی گیر احیا شده و مجددا قابلیت سختی گیری خواهد داشت .  

در فرایند شستشو ابتدا باید دستگاه سختی گیر هواگیری شود .

شیر خروجی باید بسته شود و شیر آب ورودی باز شود .

اهرم شیر سلوولو در حالت شستشو قرار داده شود و عمل شستشو به صورت معکوس (Back Wash) انجام گیرد و آب از قسمت انتهای دستگاه وارد مخزن شده و پس از عبور از روی سیلیس دانه درشت و رزین مواد معلق و جداشده را از قسمت فوقانی دستگاه به واسطه لوله تخلیه خارج کرده و به سمت فاضلاب هدایت شود . با این روش مواد معلق از بستر رزین جدا شده و فشردگی بستر کاهش می باید . زمان بک واش ممکن است در سایز های مختلف متفاوت باشد اما به طور میانگین می توان 20 تا 40 دقیقه در نظر گرفت .

برای تبادل یونی رزین داخل مخزن سختی گیر ، آب نمک را وارد مخزن سختی گیر کرده تا یون های سدیم جایگزین یون های کلسیم و منیزیم شود . این مرحله را احیاء رزین می نامند .

مخزن نمک که از جنس پلی اتیلن می باشد قبلا از آب سختی گرفته شده پر شده توسط نمک خاص با غلظت 10% آماده کنید . مقدار تعیین شده نمک داخل مخزن پلی اتیلن به ازاء هر100 لیتر آب 10 کیلوگرم نمک اضافه شود .

شیر مخزن نمک را باز کرده و سپس اهرم شیر سلو ولو را در حالت شماره 2 (Regen) قرار دهید . 

هنگامی که آب مخزن نمک به طور کامل داخل مخزن سختی گیر تخلیه شد ، شیر مخزن نمک را کاملا بسته و اجازه می دهیم رزین به مدت10 الی 15 دقیقه شستشو داده شود .

اهرم شیر سلو ولو را در حالت سرویس قرار دهید . سپس شیر تخلیه را باز کرده تا رزین داخل مخزن با آب شستشو داده شود . تا زمانی که آب تخلیه شده مزه شوری بدهد این مرحله را ادامه می دهیم و هنگامی که آب مانند آب شهر کاملا مزه شوری را از دست داد و شیرین شد از خروجی آب ، نمونه سختی به عمل آورده و در صورت متناسب بودن میزان سختی ، شیر تخلیه را بسته و شیر خروجی را باز کنید .

مرحله آخر مخزن آب نمک را از آب سختی گرفته شده پر کرده و مقدار نمک توصیه شده را به آن اضافه می کنیم . این مرحله به منظور آماده نمودن مخزن آب نمک برای احیا بعدی می باشد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به محصول به وب سایت سازآب مراجعه نمایید و یا با شماره های 09123837042  و 88571656-021 تماس بگیرید .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی