رادیاتور

تولید انواع رادیاتور پنلی ،پره ای و ...

رادیاتور

تولید انواع رادیاتور پنلی ،پره ای و ...

۱ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سختی گیر رزینی

سختی گیر چیست؟

سختی گیر چه کاربردهایی دارد ؟

سختی گیر یا نرم کننده آب در حقیقت یک سیستم تصفیه می باشد برای حذف غلظت های بالای کلسیم و منیزیم و دیگر املاح آب که باعث ایجاد سختی آب می شود . در زمان عبور آب از داخل سختی گیر مواد معدنی موجود در آب فیلتر شده و آبی نرم و بدون سختی در لوله ها جریان می یابد .

شاید تا بحال به این موضوع توجه کردید که چرا دوش حمام ، شیرهای آب آشامیدنی ، آبگرمکن و پکیج ها دچاررسوب گرفتگی می شوند ؟ آیا این امر موجب اتلاف انرژی و ازبین رفتن این وسایل نمی گردد ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت ، برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و عدم رسوب پذیری اینگونه وسایل نیاز به  نصب سختی گیرمی باشد . سختی گیر می تواند ازاین هدر رفت و آسیب پیشگیری کند و کمک زیادی را به اقتصاد خانواده نماید . سختی آب سبب ایجاد رسوب در سیستم لوله کشی منزل شده که نتیجه آن گرفتگی لوله‌ها و کاهش فشار آب است . سختی آب همچنین سبب کاهش چشمگیر طول عمر وسایلی نظیر ماشین لباسشویی ، ماشین ظرفشویی ، دستگاه‌های قهوه‌ساز و نیز یخ‌ساز می‌شود . مشکلات ایجاد شده در اثر سختی آب با افزایش درجه حرارت آب بیشتر بروز پیدا می‌کنند . هرچه درجه حرارت آب بیشتر باشد ، رسوبات ناشی از کلسیم و منیزیم موجود در آب بیشتر می‌شوند .

بدون سیستم سختی‌گیر ، ماشین لباسشویی برای از بین بردن لکه لباس‌ها نیاز به مواد شوینده بیشتری دارد . ظروف شسته‌شده توسط ماشین ظرفشویی همواره لکه دارند . دوش حمام رسوب گرفته و شامپو و صابون به سختی در آب حل می‌شوند . استحمام با آب سخت سبب خارش و خشکی پوست و همچنین ریزش مو می‌شود . مشکلات ناشی از آب سخت بسیار فراوانند که برای حل آنها نیاز به صرف وقت و هزینه‌های بسیارزیادی است ؛ اما بهترین راه برای مقابله با آن استفاده از سیستم‌های سختی‌گیر آب است . نصب سیستم سختی گیر از بروز خیلی از این مشکلات جلوگیری نمود و باعث افزایش عمر مفید این وسایل شود . با توجه به افزایش هزینه های جانبی خانواده ها و تورم های موجود شاید بتوان با استفاده از بهترین روشها ( از قبیل نصب سختی گیر ) در ورودی آب منزل ، جلوی خیلی از هزینه ها رو گرفت .

سختی گیر رزینی چیست ؟

سختی گیر های رزینی پرکاربردترین و رایج ترین نوع دستگاه سختی گیر در بازار هستند . این سیستمها را به نام های سختی گیر مکانیکی یا تبادل یونی و همچنین رسوب گیر رزینی نیز می شناسند . از املاح موجود در آب بیشتر کلسیم و منیزیم باعث تشکیل رسوب و باعث گرفتگی در تاسیسات و دستگاه های مختلف می شوند .

راه حل این است که این مواد معدنی از آب گرفته شود و یا اجازه ته نشین شدن به آنها داده نشود . این کار با استفاده از دستگاه سختی گیر رزینی و فرآیند تبادل یونی و برخی از روش های دیگر قابل اجرا است .

سختی گیرهای رزینی برای نرم کردن آب از تبادل یونی استفاده می کنند . این دستگاه ها در واقع اقدام به تعویض یون های منیزیم و کلسیم موجود در آب با سایر یون ها می کنند . برای مثال سدیم را به پتاسیم تبدیل می کنند . این یون های مبدل به شکل نمک سدیم یا پتاسیم در مخزن مبدل یونی افزوده می شوند . این موضوع باعث می شود که املاح موجود در آب خاصیت رسوب کنندگی خود را از دست بدهند و آب سخت به آب نرم تبدیل شود .

رزین چیست و کاربرد آن در دستگاه سختی گیر چگونه است ؟

رزین نوعی ترشح هیدرو کربنی است که از گیاه به دست می آید . معمولاً رزین را از صمغ کاج مخروطی می گیرند .

این صمغ خواص شیمیایی زیادی دارد و در موارد تولیدی زیادی مانند : تولید جلا دهنده ها ، لاک و ... کاربرد دارد . 

در سختی گیرها رزین همان دانه های معمول پتاسیم و سدیم هستند ، که با عبور آب از آنها سختی آب با تبدیل محلول ها از بین می رود .

برای بالا بردن کارایی رزین باید هر از چند گاهی سیستم بک واش یا سیستم شستشوی معکوس شود . یعنی پس از مدتی که خاصیت رزین کم می شود و سدیم و پتاسیم خود را از دست می دهد ، آن را روی آب شوری قرار می دهند تا احیا شود یا خاصیت آن مجدداً بر گردد .

بنابراین در تمامی سختی گیرهای رزینی واجب است که برنامه شستشو و یا احیا تعریف شود ، هر چند در نمونه های جدید سختی گیر ، این کار بصورت اتوماتیک انجام می شود .

سپس آب استفاده شده به لوله کشی فاضلاب هدایت می شود . معمولاً توصیه می شود هر 10 سال یک بار رزین تعویض شود ، هر چند رزین با کیفیت تا 15 سال هم جوابگو است.

به دلیل وابستگی زیاد سختی گیرهای رزینی به نمک ، از سه نوع نمک برای بهبود عملکرد این سختی گیرها در ساخت آنها استفاده می شود .

سنگ نمک

سنگ نمک بصورت یک ماده طبیعی در همه جای زمین یافت می شود و معمولاً با حفاری های معدنی از دل زمین بیرون آورده می شود .

این ماده بین 98 تا 99 درصد کلرید سدیم دارد ، که بین 0.5 تا 1.5 درصد از آن به دلیل سولفات کلسیم در آب حل نمی شوند .

نمک خورشیدی

نمک های خورشیدی با تبخیر آب دریا در مقابل خورشید به دست می آیند . نمک خورشیدی 85 درصد کلرید سدیم دارد و حدود 0.03 درصد از آن در آب حل نمی شود .

نمک های ورقه ای و یا کریستالی که در بازار به فروش می رسند ، از این نوع هستند .

نمک تبخیری

نمک های تبخیری با تبخیر محلول آب و سنگ نمک تولید می شوند . کلرید سدیم این نوع نمک بین 99.6 درصد تا 99.9 درصد است .

هر گاه از سنگ نمک برای تولید سختی گیر رزینی استفاده شده باشد باید در دوره های کوتاه مدت تری شستشوی رزین ها انجام شود .

زیرا مواد نامحلول موجود در سنگ نمک بیشتر از دو نوع نمک دیگر است . سپس نمک های خورشیدی و در نهایت نمک های تبخیری در دوره های بلند مدت تری نیاز به شستشو دارند .   

اینکه از چه نوع نمکی برای تولید سختی گیر رزینی استفاده شود و چه مقدار نمک استفاده شود ، در تعیین دوره های زمانی پاک سازی و طراحی سختی گیر اهمیت زیادی دارد .

معمولاً ترکیب انواع نمک برای ساخت سختی گیر رزینی مشکلی ایجاد نمی کند ، اما اگر برای سختی گیر آب های خاص ، این سختی گیرها را تهیه می کنید ، باید به این موضوع دقت داشته باشید .

توجه : در زمان احیا سختی گیر ، نمک به مخزن تزریق یا اضافه می شود . هر چه میزان احیا سختی گیر بیشتر ، نمک هم باید بیشتر باشد .

معمولا توصیه می شود ماهیانه یک بار سختی گیر بررسی شود . برای داشتن آب نرم با کیفیت باید همیشه حداقل نیمی از کل میزان مورد نیاز نمک در مخزن موجود باشد .

مشخصات سختی گیر رزینی

  1. جنس بدنه سختی گیر از فلز یا استیل و یا فایبرگلاس می باشد .
  2. رزین کاتیونی و رزین آنیونی
  3. مجهز به شیر سلوولو اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک جهت Back Wash
  4. حداقل فشار کاری در سختی گیر 2 اتمسفر و حداکثر 5 اتمسفر
  5. دارای دریچه منهول برای بازید
  6. دارای مخزن آب نمک از جنس پلی اتیلن
  7. یک لایه سنگ سیلیس و یک لایه رزین
  8. لوله ها و رایزر ها از جنس گالوانیزه یا PVC


مزایای استفاده از سختی گیر

  1. آب نرم شده  بواسطه سختی گیر ، عمر مفید تجهیزات و وسایلی مانند لوله ها و لوازم خانگی را طولانی می کند .
  2. آب نرم شده باعث می شود صابون ها و مواد شوینده به طور موثرتری عمل کنند .
  3. آب نرم شده برای پوست و موی بعضی از افراد بهتر است . 
  4. سختی‌گیر باعث صرفه جویی در هزینه و انرژی می شود .    

معایب نصب سختی گیر

  1. سختی‌گیر کلسیم و منیزیم را از آب خارج می کند و همین ممکن است برای برخی افراد که به مکمل غذایی نیاز دارند ، مضر باشد .
  2. دستگاه زود به زود نیاز به سرویس دهی دارد و اگر از سرویس کردن و تعمیر به موقع آن غافل شوید ، آسیب می بیند و آب را نرم نمی کند .
  3. آب نرم شده حاوی مقدار کمی سدیم است که می تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم های گوارشی شود .
  4. سختی‌گیر در از بین بردن کلسیم و منیزیم عالی است ، اما نمی تواند سایر مواد معدنی و گازهایی که در آب وجود دارد را از بین ببرد .

از سختی‌گیر دربسیاری از صنایع استفاده می شود من جمله :

  1.  چرم سازی
  2. نساجی
  3.  قالیشویی
  4.  رنگرزی
  5.  لاستیک سازی
  6. لبنیات
  7.  ساختمان سازی
  8.  بتن ریزی
  9.  صنایع غذایی
  10.  نفت ، گاز و پتروشیمی

انواع سختی گیر

سختی گیر رزینی

فیلتر کربن

دستگاه اسمز معکوس

سختی گیر مغناطیسی

سختی گیر الکترونیکی

قیمت دستگاه سختی گیر

 برای تعیین قیمت سختی گیر عواملی چند ، تاثیرگذارند که اشاره به آن می تواند کمک مهمی در انتخاب سختی گیر به  مشتری نماید  . اولین فاکتور حجم مورد نیاز است . تعداد دفعاتی که در روز سیستم بکواش می گردد ، جنس بدنه (فایبرگلاس ، استیل یا گالوانیزه) ، اتوماتیک یا غیر اتوماتیک بودن شیرها ، نوع رزین مورد استفاده درون سیستم تصفیه آب همگی در تعیین قیمت نهایی تاثیر خواهند داشت .

محاسبه ظرفیت سختی گیر رزینی 

برای به دست آوردن ظرفیت سختی گیر به سه پارامتر کلی سختی کل آب ، دبی آب مصرفی و مدت زمان کارکرد دستگاه  نیاز داریم . عوامل دیگری نیز در تعیین ظرفیت سختی گیر رزینی تاثیر گذار می باشند . مانند نوع سطح جاذب جامد ، جنس رزین تبادل کننده ، میزان زمان تماس برای احیاء جنس ماده تبادل کننده ، کیفیت آب و مقدار مواد احیاء کننده .

طبق فرمول زیر ظرفیت سختی گیر رزینی تایین می گردد .

ظرفیت سختی گیر رزینی (گرین) = (رزینی گیر سختی از آب گذر میزان * گیر سختی دستگاه به سخت آب ورودی * 24 * 60) / 17.1

میزان گذر آب از سختی گیر رزینی بر حسب GPM و ورودی آب سخت به دستگاه سختی گیر بر حسب PPM می باشد .

فرایند شستشو و احیاء رزین دستگاه سختی گیر

برای احیا نمودن رزین ، طی فرایندی یون های سدیم موجود در محلول آب نمک جایگزین یون های کلسیم و منیزیم شده و رزین داخل مخزن دستگاه سختی گیر احیا شده و مجددا قابلیت سختی گیری خواهد داشت .  

در فرایند شستشو ابتدا باید دستگاه سختی گیر هواگیری شود .

شیر خروجی باید بسته شود و شیر آب ورودی باز شود .

اهرم شیر سلوولو در حالت شستشو قرار داده شود و عمل شستشو به صورت معکوس (Back Wash) انجام گیرد و آب از قسمت انتهای دستگاه وارد مخزن شده و پس از عبور از روی سیلیس دانه درشت و رزین مواد معلق و جداشده را از قسمت فوقانی دستگاه به واسطه لوله تخلیه خارج کرده و به سمت فاضلاب هدایت شود . با این روش مواد معلق از بستر رزین جدا شده و فشردگی بستر کاهش می باید . زمان بک واش ممکن است در سایز های مختلف متفاوت باشد اما به طور میانگین می توان 20 تا 40 دقیقه در نظر گرفت .

برای تبادل یونی رزین داخل مخزن سختی گیر ، آب نمک را وارد مخزن سختی گیر کرده تا یون های سدیم جایگزین یون های کلسیم و منیزیم شود . این مرحله را احیاء رزین می نامند .

مخزن نمک که از جنس پلی اتیلن می باشد قبلا از آب سختی گرفته شده پر شده توسط نمک خاص با غلظت 10% آماده کنید . مقدار تعیین شده نمک داخل مخزن پلی اتیلن به ازاء هر100 لیتر آب 10 کیلوگرم نمک اضافه شود .

شیر مخزن نمک را باز کرده و سپس اهرم شیر سلو ولو را در حالت شماره 2 (Regen) قرار دهید . 

هنگامی که آب مخزن نمک به طور کامل داخل مخزن سختی گیر تخلیه شد ، شیر مخزن نمک را کاملا بسته و اجازه می دهیم رزین به مدت10 الی 15 دقیقه شستشو داده شود .

اهرم شیر سلو ولو را در حالت سرویس قرار دهید . سپس شیر تخلیه را باز کرده تا رزین داخل مخزن با آب شستشو داده شود . تا زمانی که آب تخلیه شده مزه شوری بدهد این مرحله را ادامه می دهیم و هنگامی که آب مانند آب شهر کاملا مزه شوری را از دست داد و شیرین شد از خروجی آب ، نمونه سختی به عمل آورده و در صورت متناسب بودن میزان سختی ، شیر تخلیه را بسته و شیر خروجی را باز کنید .

مرحله آخر مخزن آب نمک را از آب سختی گرفته شده پر کرده و مقدار نمک توصیه شده را به آن اضافه می کنیم . این مرحله به منظور آماده نمودن مخزن آب نمک برای احیا بعدی می باشد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به محصول به وب سایت سازآب مراجعه نمایید و یا با شماره های 09123837042  و 88571656-021 تماس بگیرید .

  • سازآب سازآب